Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen rendezték meg a XII. Kárpát-medencei anyanyelvtanítási versenyt, amelyet a Magyar Nyelvészeti Tanszék és a Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozata közösen szervezett. A 2025. március 19–21. között tartott esemény célja az anyanyelv-pedagógiai módszerek fejlesztése, valamint a leendő magyartanárok szakmai kompetenciáinak bővítése volt.
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem szervezésében zajlott le a XI. Országos anyanyelvtanítási verseny 2023. április 20–21. között, amelynek helyszíne az egyetem Gyakorlóiskolája volt. A rangos esemény keretében bemutatóórákon keresztül kaptak lehetőséget a résztvevők pedagógiai kompetenciáik bemutatására és fejlesztésére. A 2023-as tanítási verseny tapasztalatait felhasználva 2025-ben Kárpát-medenceivé bővült a program, hiszen már nemcsak a zsűriben, hanem a versenyzők között is voltak határon túli résztvevők, akik Beregszászról és Nyitráról érkeznek. Továbbá 7 magyarországi egyetem (Nyíregyházi Egyetem, Szegedi Tudományegyetem, Miskolci Egyetem, Károli Gáspár Református Egyetem, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pannon Egyetem, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem) leendő magyartanárai vettek részt a versenyen.
A háromnapos rendezvény első napja ismét szakmai program volt, melyen két plenáris előadás hangzott el. Csató Anita (EKKE) előadásának címe A kreatívírás-gyakorlatok szerepe a tanulók szövegértési és szövegalkotási készségének fejlesztésében, Gonda Zsuzsa (ELTE) pedig a mesterséges intelligencia anyanyelvi nevelésben betöltött szerepéről beszélt.
A 9 versenytanítás a második és harmadik napon volt az EKKE Gyakorlóiskolájában (EKKE Gyakorló Általános Iskola, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Technikum). A versenyen a hallgatóknak egy 9–11. évfolyamos, 16 fős osztályban kellett megtartaniuk egy 45 perces, új tananyagot feldolgozó magyar nyelvi órát az előzetesen elkészített óraterv alapján. A 2025. évi verseny témája: a felsorolás, fokozás, halmozás alakzatok szerepe és hatása különböző (például: irodalmi, publicisztikai, magánéleti) szövegtípusokban.
A két nap alatt számos élményszerű, innovatív, kreatív megoldásokban bővelkedő órát láthattunk, melyeket zsűri elnöke az eredményhirdetés során részletesen értékelt is.
A versenyen harmadik helyezett lett a Miskolci Egyetem képviseletében Bártfai Kristóf Sándor (felkészítőtanára Kapusi Angéla), a második helyezést pedig a Szegedi Tudományegyetem hallgatója, Schauer Luca érte el, akit Zs. Sejtes Györgyi készített fel a versenyre. A XII. Kárpát-medencei anyanyelvtanítási verseny győztese az EKKE V. éves magyar-angol szakos hallgatója, Béres Gréta lett, akinek felkészítőtanára a Magyar Nyelvészeti Tanszék tanársegédje, Farkas Anett volt.
A Magyar Nyelvészeti Tanszék és a Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozata fontosnak tartja a tanítási verseny további megrendezését, mely iránt az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem is elköteleződött. Reményeink szerint a következő anyanyelvtanítási versenynek is egyetemünk és gyakorlóiskolája ad majd helyet.
A verseny a Nemzeti Kulturális Alap és Az EKKE gyakorlatorientált felsőfokú képzéseinek infrastrukturális- és készségfejlesztése című (RRF-2.1.2-21-2022-00033 számú) pályázat támogatásával valósult meg.
Forrás: EKKE honlapja
Hasonló bejegyzések
2025.04.04.
Általános Iskolások XIV. Országos Vizuális Versenyének kiállítása
Az Általános Iskolások XIV. Országos Vizuális Versenyének kiállítására várták…
2025.04.04.
Debating Skills – Diák Vitaverseny – 2024
2024. november 23-án az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és…
2024.03.04.
„Ha a Csend beszélni tudna” – díjkiosztóval, kiállítással zárult a vizuális verseny
Ünnepélyes díjátadóval, kiállításmegnyitóval zárult az Általános Iskolások…